Share:

Landscapes Lede

Vrijdag 22 maart 2019

Sinds het einde van ons project A SAILOR’S TALE en tussen Whitacre door, is Koriolis volop bezig aan een nieuw eigen project, dat we LANDSCAPES doopten. We gebruiken Eric William Barnums The Sounding Sea om te pivoteren tussen de twee projecten. Deze muziek hangt tussen de vredigheid en rustgevendheid van een zeelandschap enerzijds en het woeste grootse ervan anderzijds. Centraal in het programma staat echter Peteris Vasks’ transcendente Plainscapes. Een wijds uitgestrekt landschap voor koor en strijkers. In navolging van Vasks brengt Koriolis muziek aan die uitdrukt hoe landschappen onze eigen fragiele menselijke vergankelijkheid confronteren met de indrukwekkende, soms zelfs ‘vreselijke’ weidse eeuwigheid van de natuur. Tegelijk resoneert die weidsheid buiten ons met iets diep in onszelf.

Net als de zee is ook het Noorderlicht een klassieker onder de indrukwekkende inspirerende landschappen die componisten tot muziek hebben aangezet. Koriolis koos een verklanking door Ola Gjeilo, een componist die de laatste jaren meer dan zijn strepen verdiende, zoals wordt bewezen door het veelvuldig voorkomen van zijn naam op concertprogramma’s van koren overal ter wereld. Gjeilo beschrijft in zijn muziek in de eerste plaats schoonheid, schoonheid die ons in zoveel opzichten overstijgt.

Tegenover de meer woeste schoonheid die veel componisten in de natuur aan het schrijven bracht, staat een heel ander, eerder lieflijk landschap: de tuin. We kozen voor een melodieus miniatuurtje van Imant Raminsh, In the night we shall go in. Appelbomen, bloesems op de takken, de nabijheid van een vertrouwd huis en dat alles onder een stralende sterrenhemel en boven een zoete pianobegeleiding. Van de ene nacht gaan we naar de volgende. Bart Vandewege schreef speciaal voor dit Koriolisproject het melancholische Places devoted to the night. Deze muziek voor koor, strijkers en piano is gebaseerd op het 17de-eeuwse lied van Henry Purcell O Solitude, my sweetest choice. Het beschrijft net die standvastige en afgelegen landschappen, zoals de bergen of oeroude bossen als spiegel van de eenzame ziel. Een buitenbeentje in het programma is net als het vorige een creatie, en niet zomaar eentje. Joris Derder, dirigent van Koriolis, schreef The dying child enige jaren geleden op tekst van Hans Christian Andersen. Geschreven voor achtstemmig koor en viool. De dood als ons finale landschap, de droomloze slaap.

Koriolis wordt in dit programma begeleid door Filip Martens (piano), Annelies Broeckhoven (viool) en Emmanuel Tondus (cello). Het concert gaat door in Lede en Drongen. Hopelijk mogen we u op een van deze concerten begroeten!

Tickets voor Lede kosten 18 euro. Boven 65 jaar of jonger dan 26 jaar, betaal je slechts 14 euro. Kinderen jonger dan 12 jaar 8 euro.

22/03/2019
20:00
Sint-Martinuskerk Lede
Organisator: 
Kamerkoor Koriolis